MARI TUAN PUAN DENGAR INI CERITA!!!


AKU PUNYE CERITE

My photo
Seorang insan biase yang mempunyai kesukaan dalam muzik dan fotografi. Mempunyai cita-cita untuk menjadi seorang pemuzik yang berilmiah.. Juga seorang insan yang agak gilakan toys dan juga games. Orang cakap aku ni gila tapi bagi aku gila itu menarik.. hahaha.. SELAMAT MENERJAH

Wednesday, March 10, 2010

REALITI NASYID


artis cokia.. hahaha..


Salam semua.. hari ni cerite pasal NASYID.. hmm.. dulu zaman 1996 kebangkitan baru nasyid dibawak oleh kump. Raihan dan menjadi kekuatan dan permulaan industri nasyid yang baik sehingga mlahirkan ramai artis-artis nasyid.. namun ia semakin pudar ditelan zaman.. MENGAPA?

saye memang menyokong nasyid sebab ia hiburan yang mndidik jiwa.. TAPI ITU DULU.. saye bercakap mengenai realiti..

skrang ni kalau de show/petandingn orang akan cakap :WAH! BEST LA GRUP NIH!!" atau " KORANG MEMANG MANTAP GILER VOICING! KALAH ARTIS!". itulah yg sering kita dengar.. berbanding degan orang komen " GRUP NI LAGU DIE MASUK LA.. DIORNG NI BERDIRI JE TAPI PENJIWAAN BUAT KITA MELAYANG"..atau "YA ALLAH.. LIRIK DIE NI BUAT AKU SEBAK.. TERINGAT MAK AYAH KAT KAMPONG"

kenapa ia bukan begitu?
sepertinye mengejar populariti dan imej..
dari segi pakaian mungkin bole diterima mengikut tempat.. adat dan budaya..

lagu-lagu nasyid dahulu kekuatannye sampai orang BUKAN MELAYU DAN BUKAN ISLAM hafal lagu-lagu nasyid.. nak kate music dan arrangement nasyid sekrang ni lagi hebat ngan bunyi yg begitu canggih dan effect segale.. zaman dahulu? biase sahaje.. Raihan dalam album Puji-Pujian. kalau kita lihat diorang gune percussion sahaje dan maybe beberape instrument yg ade melody.. tapi keberkesanan dan kekuatan?

satu lagi ialah penggunaan lirik yang klise dan brulang-ulang.. contoh lirik dan melody yang same ngan album atau lagu sebelumnye..
ataupn style yg same..

pendapat ni bukan saye sorang buat.. ramai yg bitau.. dulu mereka-mereke ni suka nasyid tapi skrang ni sudah pudar.. sbb faktor-faktor nilah..

saye sangat berharap agar pebincangan kite kali ni mendapat jawapan dan isu yang baek.. Insyaallah.. Salam...

2 comments:

  1. assalamualaikum sahabat penyampai yang dirahmati, cik aizuddin. alhamdulillah, terlebih dahulu ana ingin melahirkan rasa bersyukur ke hadrat ilahi kerana masih ada lagi perjuangan untuk nasyid ini.

    dalam perbincangan topik ni, saya pasti, mesti ada segelintir (kecil@besar) tidak senang duduk dengan artikel sebegini. biasa la, sapa dapat terima artikel camni, sapa suke dengan konsep asal nasyid. berkopiah, baju melayu/raihan, kene jage penampilan, takleh nak poyo2 n macam2 lagi. namun itulah petanda penasyid berada di ambang 'islamophobia', takut dengan penampilan islam dalam cara hidup.

    kemudian beralih pula kepada cara dan gaya penampilan barat yang konon lebih versatil dan konon ingin menarik masyarakat khususnya remaja tuk mendengar hiburan islam. dan persoalan di sini, masihkah relevan nasyid itu sebagai medium dakwah yang sempurna??

    kalau lihat dari segi inti sari lagu nasyid, kebanyakan lebih berunsurkan pop, r'n'b, rock, hip hop dan sebagainya, tiada salahnya penasyid memilih genre2 tersebut, tetapi! kita tanya diri kita, apakah tarbiah yang ingin di ketengahkan atau konsep lagu yang ingin diketengahkan??

    semoga dengan perbincangan ini dapat menjadi titik permulaan untuk penasyid2 memikirkan niat anda sebagai penyampai, wallahu alam.

    ReplyDelete
  2. betol tu saudare.. kite lihat nasyid seperti hilang identiti aslinye.. telah dicampur aduk sehingga hilang rasa asalnye.. silap bancuh jadi rase lain pulak.. memang intipatinya ada cuma tidak kuat seperti asal..

    ReplyDelete